Holdopdeling Ændret 19.09.2022
På optimistsiden bliver træningen tilrettelagt efter Dansk Sejlunions diplomsejlerskole. Læs mere om denne her: http://www.sejlsport.dk/ungdom/diplomsejlerskolen.

Sejlerne bliver opdelt i 3 hold:
  • Begyndere
    Det er de mindste sejlere, og deres fokus er de grundlæggende færdigheder på vandet. Det handler meget om tryghed og sikkerhed, og mindre om sejlads.

• C-optimister
    Nu handler det om selve sejladsen, og at kunne sejle i forhold til vinden. Der sejles på bane, og der øves starter. Det er her sejleren bliver dus med sejladsen, og kan håndtere jollen i forskellige situationer.

• A/B optimisterne
    Det er de bedste, og de, der primært sejler kapsejlads. Her handler det om trim, teknik og tricks til at få vredet mest muligt fart ud af jollen, og placere sig bedst muligt på banen

Det er trænerne, der indbyrdes aftaler hvem der er klar til at rykke op til det næste hold. De vil tage stort hensyn til kammeratskaber, og at det er træls at være den eneste nye, eller den eneste der skal blive tilbage. Nøgleordet er tryghed for alle.

ILCA og Europa placeres på holdene efter kompetencer.