Klubbens både Ændret 29.02.2016

Optimist

Optimistjollen er en en-mands jolle. Børn og unge mellem 8 og 15 år kan uden problemer og fare håndtere optimisten.
Jollen henvender sig specielt til de børn og unge, som ikke har nogen sejlererfaring - eller kun meget lidt.
I denne jolle får man lært alt det grundlæggende om det at sejle.
I Fredericia Sejlklub råder over et stort antal optimistjoller, som medlemmerne kan låne.

Optimisten bør sejles single, også når sejladsen skal læres. Vi lærte heller ikke at cykle på en tandem.

Over 150.000 børn i over 95 lande kan ikke tage fejl: Optimistjollen er ikke alene den største jolle-klasse i verden - den har også den største vækst.

Hvad er en optimist jolle?
Det er " en flad-bundet, stiv, pramformet jolle med et enkelt sejl." eller som andre siger: "et badekar, som avler de allerbedste sejlere."

• 2.31 mtr lang, 1.13 mtr bred.
  • Vægt 35 kg (meget nem at transportere på taget af en bil)
  • Sikker og enkelt for en 8-årig
  • Spændende og teknisk interessant for en 15-årig

Zoom8

Når du er vokset fra optimistjollen er Zoom8 et rigtigt godt alternativ.
Klubben råder over tre klubjoller i Fredericia, så der er mulighed for at prøve om det er noget for dig.

Zoom8 er en "rigtig" jolle med skarp stævn og rund bund. Det er en klasse der er præget af meget skarpe og enkle klasseregler. Dette gør Zoom'en økonomisk attraktiv, og samtidig er den let og sjov at sejle.

Optimistjollens benævnelser