Optimist - ABC definitioner Ændret 29.02.2016

Når man sejler stævner i Danmark inddeles optimistsejlerne efter deres erfaringsniveau og kunnen på en kapsejladsbane. C sejlerne er de mindst erfarne, og A sejlerne de mest erfarne.

I november 2009 er der blandt alle kredse i Danmark vedtaget enslydende regler for hvornår en sejler rykker fra C til B og igen fra B til A.

Den præcise formulering kan du læse her.

Sammenfattet lyder reglerne som følger :

En "pind"
En optimistsejler får en pind når sejleren til et stævne har placeret sig i bedste trediedel blandt deltagerne.
Ved stævnets deltagere forstås antallet af sejlere, som har gennemført mindst en sejlads i stævnet (sejlere, der alene har bogstaver på resultatlisten tælles således ikke med).
Antallet divideres med tre, og der rundes NED til nærmeste hele tal.
Der kan KUN opnås pinde hvis der i stævnet er sejlet mindst 3 sejladser, og kun ved åbne stævner der er arrangeret af klubber under Dansk Sejlunion.

C-sejlere
En ny optimistsejler er C-sejler indtil :
- C-sejleren har fået tre pinde.
- C-sejleren mener sig kvalificeret til at blive B-sejler.
Efter deltagelse i første stævne som B-sejler, skal man fortsætte som B-sejler.
Deltagelse i et sølvfelt regnes ikke som et B felt, og giver derfor ikke automatisk oprykning, men der tildeles pinde efter ovenstående regel.
Hvis sejlere ikke er klar til at rykke op efter de tre pinde må han/hun gerne fortsat stille op som C sejler. Der SKAL gøres opmærksom på dette ved tilmeldingen, og sejleren vil IKKE tælle med på resultatlisten, og får derfor heller ikke del i præmierne.

B-sejlere
En B-sejler er en optimistsejler, som ikke længere er C-sejler, og som ikke tidligere har været A-sejler. Sejleren er B sejler indtil :
- B-sejleren har fået tre pinde.
- B-sejleren mener sig kvalificeret til at blive A-sejler.
Efter deltagelse i første stævne som A-sejler, skal man fortsætte som A-sejler.
Deltagelse i et sølvfelt regnes ikke som et A felt, og giver derfor ikke automatisk oprykning, men der tildeles pinde efter ovenstående regel.
Hvis sejlere ikke er klar til at rykke op efter de tre pinde må han/hun gerne fortsat stille op som B sejler. Der SKAL gøres opmærksom på dette ved tilmeldingen, og sejleren vil IKKE tælle med på resultatlisten, og får derfor heller ikke del i præmierne.

A-sejlere
En A-sejler er en optimistsejler, som ikke længere er B-sejler.